יום חמישי, 21 במאי 2009

חדשות מקאן 09: הימים הרשאונים הרבה אימה וזוועה


הסרטים שנבחרו השנה להתחרות על פרס דקל הזהב שיחולק ביום ראשון הבא כוללים בעיקר אימה וזוועה.
זה החל עם "צמא" , סרט הערפדים של הבמאי הדרום קוריאני פארק צ'אן-ווק שסרטו "שבעה צעדים" זכה ב-2003 בפרס הגדול של חבר השופטים .

הסרט, שעלילתו עוצבה בהשראת "תרז ראקן", הרומן הריאליסטי של אמיל זולא מ-1867, שעסק בתשוקה ורצח, מציג את סיפורו של כומר, שנוסע לאפריקה כדי להשתתף בניסוי למצוא חיסון למחלה קטלנית הנגרמת על ידי וירוס ששמו "עמנואל". כתוצאה מעירוי הדם שניתן לו במהלך הניסוי הוא מת - וחוזר לתחייה כערפד, שצמאונו לדם רק הולך וגובר ככל שעלילת הסרט נעשית יותר ויותר גרוטסקית ובוטה מבחינת הזוועות המוצגות במהלכה.

וזה המשיך עם סרטו החדש של הבמאי הפיליפיני בריליאנטה מנדוזה, ששמו "קינאטאי" ("טבח" בפיליפינית), מציג את סיפורו של פפינג בן ה-20, תלמיד בבית ספר לקרימינולוגיה, שזה עתה התחתן ונולד לו ילד. כדי להרוויח עוד כסף הוא נעשה מעורב בפרשת חטיפתה של חשפנית מכורה לסמים, שלא החזירה את חובה לסוחרים שסיפקו לה את הסם. מרביתו של הסרט מתאר את ליל החטיפה ואת מה שמתרחש במהלכה, והוא מגיע לשיאים מזוויעים וגרוטסקיים, שכוללים בין השאר את ביתורה של גופה והפיזור של חלקיה השונים בסביבות מנילה. גם "צמא" וגם "קינאטאי" מבקשים לשלב את הזוועה בהומור שחור, אך התוצאה, שמבקשת באופן הזה דווקא להעצים את הזוועה, מעוררת אי נעימות ולא גורמת לרטט של הנאה.


והקרנה של הסרט "Antichrist" , הבמאי לארס פון טרייר מפתיע את העולם עם מה שאמור היה להיות סרט אימה מטורף בכיכובם של ווילם דפו ושרלוט גינסבורג.
הבמאי, שגרף בקאן את הפרסים החשובים ביותר בזה אחר זה - דקל הזהב ופרס השחקנית הטובה ביותר עבור "רוקדת בחשיכה", הפרס הגדול ופרס השחקנית הטובה ביותר עבור "לשבור את הגלים" ופרס חבר השופטים עבור "רכבות לילה" - היה אמור לסיים את הטרילוגיה שהתחיל עם דוגוויל המופתי ומנדרליי הפושר, בסרט בשם וושינגטון, שאמורה הייתה לככב גם בו ניקול קידמן. במקום זאת, אחרי הקומדיה התמוהה אך חיננית, הבוס הגדול, יוצא הילד הרע של הקולנוע הדני לטיול אפל ביער.

גינסבורג ודפו מגלמים זוג שכול, שיוצא לבקתת הקיץ המבודדת שלהם, אותה הם מכנים "עדן", על מנת להתגבר על תחושת האובדן הקשה מנשוא וחיי הנישואין המתפוררים. אבל אצל פון טרייר, כמו תמיד, מומלץ לצפות לגרוע מכל. במהלך שהותם בבקתה, כשדפו לוקח על עצמו את תפקיד המטפל של גינסבורג רווית התקפי החרדה, מתחוור לזוג, ולנו הצופים, שחיק הטבע הוא רק ביטוי רב עצמה של כוחות הכאוס עלי אדמות ושלהירגע ולהירפא שם הם בטח לא יוכלו.

סרט האימה 'אנטיקרייסט' מחזיר את לארס פון טרייר לכושר בתחום שבו הוא הכי טוב - שערוריות. יש כאלה שקוראים לסרט ''רגע היסטורי בתולדות הקולנוע''. אחרים - ''אסון מוחלט''. היו שצחקו. אחרים סבלו. שישו ושימחו.

אין תגובות: