יום רביעי, 8 באוקטובר 2008

פחות אמריקנים צופים בטלוויזיה, אבל למה?

חודש אחרי שנפתחה עונת החורף של הטלוויזיה האמריקנית, נאלצות הרשתות להתמודד עם ירידה של עשרות אחוזים ברייטינג, אפילו לסדרות החזקות ביותר. בקרוב גם אצלנו?

לאחר קיץ משמים בטלוויזיה האמריקנית, שכלל בעיקר תוכניות ריאליטי ממוחזרות, החלה עונת החורף, שבמהלכה חזרו הסדרות האיכותיות בארה"ב, ואלה שמככבות במרבית ערוצי הכבלים והלוויין אצלנו. אלא שהשנה נפתחה העונה בנתונים צולעים שכללו ירידה של עשרות אחוזים ברייטינג. אפילו בסדרות הדגל.

"האנטומיה של גריי", שנחשבת לאחת הסדרות המצליחות בארה"ב כבר ארבע שנים, רשמה ירידה חדה של 17% ביחס לנתוני העונה הקודמת. "בטי המכוערת" רשמה צניחה דרמטית של 15%, עם נתוני הפתיחה הנמוכים שידעה אי פעם, ואפילו "הישרדות" צנחה ב-10% ביחס לעונה שעברה, על אף שזו העונה הראשונה שמשודרת באיכות גבוהה של היי דפינישן.

המצב חמור אף יותר באגף הסדרות הבדיוניות, שם צנחה "גיבורים", אחת הסדרות שעלות הפקתן מהיקרות ביותר, ביותר מ-25% ביחס לעונה הקודמת. וגם בתחום הקומדיה אין צורי לכאבן של ענקיות השידור: "קוראים לי ארל", איבדה 29% מצופיה, ו"המשרד" ספגה ירידה של כמעט 5%.

למרות הירידה הגורפת בסדרות הדרמה והריאליטי יש גם מי שחוו עלייה: פרק הפתיחה של תוכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב", שבו חיקתה טינה פיי את סגנית המועמד לנשיאות שרה פיילין, זכה לעלייה של לא פחות מ-50%.

אז איך מסבירים את זה? רבים ממבקרי הטלוויזיה בארה"ב תולים את הירידה הדרסטית בהשפעותיה החריפות של שביתת התסריטאים, שהבריחה את צופי הטלוויזיה כבר בסוף העונה הקודמת. הצופים התרגלו לכך שאין להם מה לראות במרקע הביתי, ומצאו לעצמם עיסוקים אחרים, חוץ-כורסאתיים.

אחרים מקשרים את הירידה ההולכת ונמשכת בצפייה להשקת ה-TIVO, הגרסה האמריקנית לשירותי ה-V.O.D בישראל . הפתרון הטכנולוגי, המאפשר הקלטת תוכניות וצפייה בהן ללא פרסומות, הוריד באופן משמעותי את אחוזי הצפייה בשידור חי, אשר נמדדים על ידי הסוקרים. כעת שוקלים שם לשנות את שיטת המדידה ולהכליל גם את מי שהקליט באחוזי הצפייה הרשמיים.

את הצלחתה של "סאטרדיי נייט לייב" ותוכניות סאטירה דומות, אגב, תולים מומחי המסך הקטן בבחירות הקרבות. לדידם, הציבור האמריקני כמה לעיסוק רענן בבחירות, ואלו מספקות אותו בשפע.

אין תגובות: