יום חמישי, 30 ביולי 2009

"לבנון" התקבל לפסטיבל ונציה

"לבנון" ,סרטו המדובר של שמוליק מעוז, התברג לרשימת 15 הסרטים שיתחרו על פרס "אריה הזהב", "אריה הכסף" ופרס הבמאי בפסטיבל הקולנוע בוונציה. סרטו של מעוז יתחרה, בין השאר, בסרטיהם החדשים של טוד סולנדז ("אושר", "ברוכים הבאים לבית הבובות"), מייקל מור ("פרנהייט 9/11"), ורנר הרצוג ("גריזלי מן"), פטיח אקין ("עם הראש בקיר") וטום פורד.

מעוז נכנס לרשימה מצומצמת מאוד של במאי קולנוע בעולם שסרטם הראשון מוצג בתחרות הרשמית. נוסף על כך, שחקני הסרט - יואב דונט, איתי טיראן, אושרי כהן, מיכאל מושונוב, זהר שטראוס ודודו טסה - יתחרו כולם על פרס השחקן הטוב ביותר.

אחרי "בופור" ו"ואלס עם באשיר", שניים מהסרטים הישראליים הבולטים של השנים האחרונות, "לבנון" הוא סרט נוסף שמתבסס על אירוע שהתרחש בימי מלחמת לבנון הראשונה. מעוז, שכתב וביים את הסרט, שירת בה כחייל. כמעט כל הסרט מתרחש בטנק, שבו נמצאים ארבעה חיילים: אסי, מפקד הטנק (איתי טיראן), הרצל הקשר (אושרי כהן), יגאל הנהג (מיכאל מושונוב) ושמוליק התותחן (יואב דונט). אליהם מצטרפות מדי פעם כמה דמויות נוספות, ובהן מפקד חיילי הרגלים המלווים את הטנק, שאותו מגלם זהר שטראוס, כמו גם שבוי סורי ונציג של הפלאנגות, שאמור לחלץ את הטנק מהמצוקה שלתוכה הוא נקלע.

"זה מרגש עד דמעות", אמר היום מעוז. "מסתבר שהסרטים הישראליים שעוסקים במלחמת לבנון זוכים להתעניינות ותהודה ברחבי העולם. זה סרט על זיכרונות המלחמה האישיים שלי. השחקנים, שותפי ליצירה ואני, עשינו את הסרט הזה במאמץ אדיר ובאהבה עמוקה, וההכרה הבינלאומית שזכינו בה מחזקת אותנו ומחממת את הלב".

לדברי כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי: "העובדה שמנהל פסטיבל וונציה, מרקו מולר, אחד האנשים החזקים בסצנת הקולנוע העולמי, בחר בסרט ישראלי לתחרות הרשמית שבה לא התקבל סרט ישראלי שנים רבות, מוכיחה שההצלחה של הקולנוע הישראלי בעולם היא לא מקרית, אלא עובדה קיימת".

פסטיבל וונציה נחשב לאחד משלושת הפסטיבלים החשובים בעולם, הקרנת הגאלה החגיגית, שתתקיים בין ה- 2 ל-12 בספטמבר, תיפתח בצעדה נוצצת על השטיח האדום, ותסתיים במסיבה לתוך הלילה. למחרת צפויה להיערך גם מסיבת עיתונאים בנוכחות הבמאי והשחקנים.

הסרט, שהוקרן לאחרונה בפסטיבל הקולנוע בירושלים, הוא קופרודוקציה ישראלית-גרמנית-צרפתית, בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, קשת והוט. הסרט הופק ע"י אורי סבג ז"ל, עינת ביקל, דודי זילבר ממטרו תקשורת, משה וליאון אדרי מסרטי יונייטד קינג, והמפיקים בנימינה מירניק מגרמניה ואילן ג'יררד מצרפת.

מאת: עכבר העיר



אין תגובות: