יום רביעי, 28 במאי 2008

סיכום טקס קאן והזוכים: "הכיתה" זכה בפסטיבל קאן

"ואלס עם באשיר", בבימוי ארי פולמן, יחזור לישראל עם הרבה מחמאות, אך נטול פרסים. בניסיו דל טורו זכה בפרס השחקן הטוב ביותר, קלינט איסטווד וקתרין דנב בפרסים מיוחדים
טקס הפרסים של פסטיבל קאן שנערך ביום ראשון. למרות התקוות ואפילו ההימורים, ארי פולמן, שסרטו "ואלס עם באשיר", זכה להערכה רבה ולביקורות מהללות, לא זכה באף אחד מהפרסים.


פרס דקל הזהב לסרט הטוב ביותר בפסטיבל, הוענק על ידי רוברט דה נירו, ל"Entre les murs" ("הכיתה") בבימוי לורן קאנטה הצרפתי. "יש לי כה הרבה אנשים להודות להם", אמר הבמאי המרוגש, "ואני מתרגש מההכרזה של שון פן, יו"ר חבר השופטים, שהסרט נבחר פה אחד". רומן פולנסקי העניק את פרס חבר השופטים ל"עמורה", בבימוי מתיאו גארונה האיטלקי.

השחקן בניסיו דל טורו זכה בפרס השחקן הטוב ביותר של הפסטיבל על תפקידו ב"צ'ה" של סטיבן סודרברג. בדבריו הוא הקדיש את הפרס לצ'ה גווארה, והודה לחבר השופטים, לפסטיבל ולסטיבן סודרברג, "שהכריח אותי לעשות את התפקיד", כדבריו.

השחקנית פיי דאנווי העניקה את פרס הבמאי הטוב ביותר לבמאי התורכי נורי בילג’ סיילאן - שזכה לפני 5 שנים בפרס חבר השופטים עם סרטו המרגש "מרוחק". סיילאן עלה לבמה והקדיש את הפרס לארצו "הבודדה", כדבריו, "אותה אני אוהב בכל
ליבי".


הבמאי הגרמני פאטי אקין, העניק לאחים ז'אן פייר ולוק דארדן, צמד אחים בלגיים, את פרס התסריט הטוב ביותר, על סרטם "The Silence of Lorna". השניים, שכבר זכו בעבר בפרס דקל הזהב על סרטיהם, "רוזטה" ו"הילד", הודו לכל מי שעשו במלאכה בסרטם ואחד לשני.

באופן לא שגרתי החליט חבר השופטים להעניק פרס מיוחד, שאיננו כלול ברשימות הפרסים הרגילות, לשחקנית הצרפתיה קתרין דנב ולבמאי האמריקאי קלינט איסטווד.




פרס "מצלמת הזהב", שמוענק לבמאי שהציג בפסטיבל את סרט הביכורים שלו - פרס שהוענק בשנה שעברה ל"מדוזות" של שירה גפן ואתגר קרת - הוענק ל"Hunger" של סטיב מקווין. הבמאי, שזכה למחמאות מחבר השופטים, שקבעו כי זוהי לידתו של במאי גדול, סיפר על עלילת סרטו המתרחש בצפון אירלנד. "הסרט הוא על אנשים בסביבה לחוצה", הוא אמר, והודה לנוכחים.

חדשות השטיח האדום
טקס הפרסים של פסטיבל קאן נערך הערב. בדקות שקדמו לתחילת הטקס פסעו הבמאים, השחקנים וכל שאר הצוותים על השטיח האדום, כשסביבם עשרות צלמים מרחבי העולם. "ההרגשה טובה, כמו תמיד", אמר ארי פולמן לעיתונאים, בדרכו אל אולם הטקס, "מה שיקרה יקרה. לא ראיתי אף סרט אחר, כי הייתי עסוק בעבודה ובראיונות". לשאלה מדוע בחר לעסוק בז'אנר האנמציה בסרטו "ואלס עם באשיר", הוא ענה לעיתונות: "לא היתה ברירה אחרת. זה היה או אנימציה או לא לעשות את זה בכלל".

יו"ר חבר השופטים של התחרות המרכזית היה השחקן שון פן, ולצידו כיהנו השחקנית נטלי פורטמן, השחקנית הגרמנייה אלכסנדרה מריה לארה, הבמאי האיטלקי סרג'יו קסטליטו, הבמאים אלפונסו קוארון וראשיד בושארב ועוד. פן, שעלה לבמה לבוש בחליפת ערב רשמית, הציג את חבר השופטים שנכנסו כל אחד בתורו ולקחו את מקומם על הבמה.

פן סיפר על פגישה עם פדרו אלמודובר בלובי המלון בו הם שהו במהלך הפסטיבל, שאמר לו: "שון פן, אתה מאמין שאתה נשיא של משהו?", ופן סיפר שענה לו: "לא, ואני לא הנשיא האמריקאי היחיד שאני לא מאמין שהוא נשיא".




פולמן מוכר לציבור כמי שיצר את "החומרים ממנה עשויה האהבה", "קלרה הקדושה", וגם כמי שכתב תסריטים ל"בטיפול", "פרשת השבוע" ו"שבתות וחגים". דוד פולונסקי אחראי על הפן האמנותי בסרט ואת המוזיקה כתב מקס ריכטר. "ואלס עם באשיר" החל את דרכו בערוץ 8 אבל עם הזמן הפך לקו-פרודוקציה מעניינת בה שותפים גורמים ישראלים, צרפתים, גרמנים ואמריקאים. הסרט יצא לאקרנים בישראל ב-12 ביוני.

אין תגובות: