יום שלישי, 18 במרץ 2008

ביקורת: "ניו אמסטרדם" הסדרה החדשה מבית FOX


הסדרה החדשה של FOX לוקה ברעיון מופרך, וביצוע סתמי. מזל שיש בה מוסיקה טובה לפעמים, אם כי היא נקטעת מהר מדי.

אם בארצות הברית תעלה עוד סדרה שבמרכזה גיבור עם כוחות מיוחדים, אני אצרח. או אכבה את הטלוויזיה. או גם וגם. די, נמאס, הבנו, מיצינו. מספיק. בחייאת, לא הגיע הזמן לטרנד הבא? כמה כבר אפשר לצפות בעוד מישהי שמדברת עם רוחות, עוד מישהו שנלחם בשדים, ועוד מישהם שיכולים לעוף/ לקרוא מחשבות/ לירוק דביבונים. וכאילו כל זה לא מספיק, עכשיו מצטרף אליהם גם שוטר שלא יכול למות. אוף.

לשוטר קוראים ג'ון אמסטרדם, הוא הדמות הראשית בסדרה New Amsterdam שהחלה ברשת FOX ב-4 במרץ, והוא לא מצליח למות מאז שנת 1642. אז הוא הציל בחורה אינדיאנית כשנעמד מול החרב שהייתה בדרכה לפלח אותה לגורמים. היא בתמורה רקחה שיקוי שלא יאפשר לו למות או להזדקן מעבר לגיל 35, עד שימצא את אהובתו האחת, ויתאחד איתה. מה שזה לא אומר. כן, מלבד ההנחה הגזענית למדי שהאינדיאנים האלה מסוגלים להעניק חיי נצח למי שבא להם, שבבסיסה עומד פחד מזרים ומנהגיהם המשונים, הסדרה גם סבורה באופן אינפנטילי מאוד שיש דבר כזה "האחת". למרות שאפילו האדון אמסטרדם בעצמו מוכיח שוב ושוב שמדובר ברעיון אווילי, כשהוא מתחתן במהלך חייו הארוכים עם לא מעט נשים, שהוא בטוח שכל אחת מהן היא "האחת". גם בפרק הראשון של הסדרה ברור לו שהוא פגש את "האחת". אבל סביר להניח שאם הסדרה תצליח ותתארך, גם היא תהיה רק אחת מני רבות.

הבעיה היא שגם אם נצליח להתעלם מהילדותיות והאימפריאליזם המרומזים במניע המרכזי של הסדרה, ניוותר עם שטות מוחלטת. כי איזו מין מתנה זו לפגוש את "האחת" ואז להזדקן? וגם מה זאת אומרת שהוא צריך למצוא אותה ואז להתאחד איתה? באיזו דרך אמור לקרות האיחוד המיוחל? נגיעה ביד? נשיקה? זיון? חתונה? אפילו מר אמסטרדם בעצמו מבולבל מזה. ראבאק, אינדיאנית מעצבנת, הבנאדם הציל את חייך, אז אם כבר בחרת להודות לו במתנה בלי שהוא ביקש אותה, את לא יכולה לתת לו משהו נחמד? נגיד פרח, יהלום, או מתכון להכנת ריבת בצל? אם לא, לפחות תהיי ברורה יותר לגבי התנאים. בחיי, חבל שלא נתת לו בית בלי פתח או אקדח נטול הדק, זה בטוח היה גורם לו פחות מפח נפש במהלך חייו הארוכים.

בינתיים, עד שימצא את "האחת" העמומה שלו, ג'ון אמסטרדם נאלץ להעסיק את עצמו. לכן הוא מחליף מקצועות ושמות אחת לכמה עשורים. בתקופתנו הוא משמש כשוטר במחלק הרצח, ופותר מקרים שאפשר לנחש כיצד יסתיימו בערך מהפריים השני בכל פרק, עוד לפני כותרות הפתיחה.

כמובן שיש לו גם שותפה לצוות המשטרתי, וברור שהיא יפהפיה חושנית, כי שוטרות תמיד נראות ככה. מה, לא? קוראים לה אווה מארקז, ומשחקת אותה במובן המאוד רחב וסלחני של המושג, זוליקה רובינסון ("רומא"). גם אמסטרדם עצמו אגב, לא כעור כלל. למעשה יש לו לסת רבועה ומסוקסת, ובלורית מתבדרת בסגנון עדות דן כנר בואכה דן מנו.

איש סודו היחיד של אמסטרדם הוא עומאר בן השישים, אפרו אמריקני ובעליו של מועדון בלוז, וגם הבן של אמסטרדם. בשלב בו מתגלה הקשר המשפחתי הזה, לקראת סוף הפרק השני, הצופים אמורים כנראה להיות מופתעים. הבעיה היא שמי שנשאר עד פה כבר עיכל כל כך הרבה רעיונות מופרכים, שהיה אפשר גם לגלות שנכדו של אמסטרדם הוא פיל בקרקס וזה ממש לא היה מפליא.

למעשה יש רק שני דברים חיוביים בסדרה הזו. הראשונה היא מוסיקת הרקע שכוללת מגוון אמנים אלטרנטיביים, דוגמת "ארקייד פייר". אבל בניגוד לחיי הנצח של הדמות הראשית, המוסיקה נקטעת בטרם עת בכל פעם, כדי לפנות מקום לעוד דיאלוג שטותי או מונולוג סתמי.

הדבר הטוב השני זו עבודת הגרפיקה הממוחשבת המשובחת - בפרק הראשון ואחר כך בפתיח של כל פרק, המראה את הליכי בנייתה של ניו יורק לאורך השנים. הבעיה היא שההצדקה לכך בפרק הראשון היא שאמסטרדם החליט לתעד את העיר, ולכן העמיד מצלמה במקום רנדומלי כלשהו, בו הוא מצלם מדי תקופה. כמובן שבאורח פלא, יצא לו לבחור בדיוק את המקום שהפך לסימן המסחרי של העיר, מול בניין פלטירון המשולש, בהצטלבות רחוב 23 עם השדרה החמישית וברודוויי. איך הוא ניחש בדיוק איפה להעמיד את המצלמה כשניו יורק, או ניו אמסטרדם כפי שנקראה לפני כן, עוד היתה רק חול וחול? ליוצרי הסדרה הפתרונים, ואני מנחשת שאלה קשורים לעובדה שהאתר הזה פשוט מצטלם טוב. חוץ מזה, באמת למה להיות קטנוניים כשאפשר פשוט להיות מטומטמים וליהנות מזה?

מבחינת רייטינג, הפרק הראשון של הסדרה זכה לאחוזי שיא, שירדו בהמשך. כנראה שגם לקהל האמריקני נמאס שמאכילים אותו שטויות שמרניות, והבלים על טבעיים. מי יודע, אולי זה דווקא סימן טוב.

אתר הסדרה:





אין תגובות: