יום ראשון, 9 במרץ 2008

במאי הסרט הזר זוכה האוסקר "הזייפנים" מגיע לארץ

בופור אמנם הפסיד באוסקר לסרט האוסטרי "הזייפנים" , אבל מסתבר שגם לישראל היה נציג בזכיה. לאדולף אברי בורגר, שכתב את הספר שעובד לסרט, יש משפחה ענפה בישראל, ושתי אחיותיו חיות בקיבוצים כפר מסריק ומענית. ביום שלישי הבא, ה-18 במרץ, הוא גם יגיע לארץ יחד עם במאי הסרט סטפן רוזוויצקי.

השניים יתארחו בשתי הקרנות מיוחדות של הסרט במוזיאון תל אביב. הם יציגו את הסרט, ויענו לשאלות הצופים לאחר ההקרנה. אל השניים יצטרף גם אברהם זוננפלד, החי כיום בישראל, והיה בין "הזייפנים" עליהם מספר הסרט. למחרת, ביום רביעי ה-19 במרץ, יעלו השלושה לירושלים, ולאחר סיור ב"יד ושם" יגיעו להקרנה מיוחדת שתתקיים אחר הצהריים בתיאטרון ירושלים.

מלבד ההקרנות הללו, יוקרן הסרט גם בקולנוע סינמה בשוהם, בו עובדת נכדתו בת ה-17 של זוננפלד. זהו ביקורו הראשון של רוזוויצקי בישראל. יחד איתו תגיע משפחתו, והם ישהו בארץ מספר ימים לאחר סיום הביקור הרשמי.

-------

תקציר הסרט הזייפנים :
זוכה פרס האוסקר לשנת 2008 עבור הסרט הזר הטוב ביותר. סיפורו האמיתי ויוצא הדופן של סאלי סורוויץ' שהיה בימים לפני מלחמת העולם השניה איש תרבות משגשג וגם הזייפן הכי גדול באירופה. כאשר נלכד בסופו של דבר, בראשית המלחמה, הוא נשלח למחנה ריכוז ואיבד את כל הונו וחייו. סאלי הצליח להחזיק מעמד במשך כמה שנים במחנה הריכוז עד שמזלו שפר עליו והוא הועבר יחד עם עוד מספר אסירים למחנה חדש. למרבה ההפתעה התנאים במחנה החדש היו נוחים והם לא נדרשו להרבה. אמנם הם עדיין היו בגדר אסירים ועברו התעלליות קשות, אך בסופו של היום הם ידעו שמחכה להם מיטה חמה וארוחה. כל מה שנדרש מהם לעשות היה לנצל את כישוריהם שרכשו לפני המלחמה. דפסים, גרפיקאים, שרטטים, כימיאים וכמובן סאלי - גדול הזייפנים. כולם נבחרו בקפידה עבור מה שעתיד היה להיות מבצע הזיוף הגדול ביותר בהיסטוריה. "מבצע ריינהרט" שתיכנן להציף את כלכלת בריטניה וארה"ב בסכומים עצומים של שטרות מזוייפים עד שלבסוף הכלכלה תקרוס.

"הזייפנים" יוצג ברחבי הארץ החל מה-13 במרץ



אין תגובות: