יום שישי, 24 באפריל 2009

דברים שרואים מקאן: הוכרזו המתמודדים בפסטיבל קאן

"הזמן שנשאר" של אליה סולימאן הפלסטיני יתחרה מול סרטיהם החדשים של קוונטין טרנטינו, פדרו אלמודובר ומיכאל הנקה. שני סרטים ישראלים יוקרנו מחוץ למסגרת התחרות המרכזית .

רשימת המתמודדים על פרסי דקל הזהב בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בקאן נחשפה אתמול (ה') במסיבת העיתונאים השנתית שנערכה במלון אינטרקונטיננטל Le Grand בפריז. הפסטיבל ייפתח ב-13 במאי ויימשך עד ה-24 במאי.

20 סרטים יתמודדו על הפרס המרכזי בתחרות העלילתית ובהם סרטו של הבמאי יליד נצרת, אליה סולימאן, מי שחתום על ההצלחה הקולנועית הפלסטינית הגדולה, "התערבות אלוהית", שזכה בין היתר בפרס חבר השופטים ותא מבקרי הקולנוע בקאן. בסרטו החדש של סולימאן, "הזמן שנשאר" , שעוסק בהיסטוריה של מדינת ישראל, משתתפים שורה מרשימה של שחקנים בהם סאלח בכרי, מנשה נוי, נתי רביץ, עאמר חליחל וזיאד בכרי.

סולימאן יתמודד מול סרטים של יוצרים מרשימים בהם: "Los Abrazos Rotos" של פדרו אלמודובר, "נביא" של ז'אק אודיאר, "Vincere" של מרקו בלוקיו, "מפת הקולות של טוקיו" של איזבל קוייסט, "הסרט הלבן" של מיכאל האנקה, "Taking Woodstock" של אנג לי, "Looking For Eric" של קן לואץ', "Enter The Void" של גספר נואה, "עשב שוטה" של אלן רנה, "Inglourious Basterds" של קוונטין טרנטינו ו"Antichrist" של לארס פון טרייר.


קוונטין טרנטינו האמריקאי היחיד שיתחרה השנה עם סאגת מלחמת העולם "Inglourious Basterds" - הוא אחד מהסרטים הגדולים שיתחרו על פרס דקל הזהב היוקרתי של פסטיבל קאן.
טרנטינו זכה בדקל הזהב ב-1994 עם סרטו השני "ספרות זולה". הבמאי בן ה-46 הוא האמריקאי היחיד המתחרה על הפרס בו זכה בשנה שעברה סרט הדרמה הצרפתי "The Class". סרטו האחרון של טרנטינו, בכיכובו של בראד פיט, מספר על קבוצה של יהודים אמריקאיים שיוצאים לגרמניה למסע ציד נאצים.


נציגות ישראלית נוספת שנרשמה השנה בפסטיבל הם: "כלת הים" בבימויה של קרן ידעיה ובכיכובם של מוני מושונוב ודאנה איבגי ו"עיניים פקוחות" של חיים טבקמן, בכיכובם של רן דנקר, זוהר שטראוס, טינקרבל וצחי גראד, נמצאים בתוכנייה ויוקרנו מחוץ לתחרות הפסטיבל. כמו כן, סרט הפנטזיה של טרי גיליאם "The Imaginarium of Doctor Parnassus" - הסרט האחרון בו שיחק הית' לאדג'ר המנוח, יוקרן מחוץ לתחרות.

לדברי נשיא הפסטיבל, ז'יל ז'קוב, גם בשנתו ה-62 מבקש הפסטיבל להדהד את קולן של יצירות קולנועיות חדשניות המציגות כתב יד ייחודי של היוצרים ולצאת מהתחומים הגיאוגרפיים המוכרים. זו אולי הסיבה שהשנה, יותר מכל שנה שקדמה לה, הנוכחות של הקולנוע האמריקני מזערית ביותר.

"דבר אחד בטוח - מרכז הקולנוע בתנועה מתמדת", אמר ז'קוב במהלך מסיבת העיתונאים. "צריך ללכת לבוקרשט כדי לצפות בגל חדש, לתל אביב כדי להבחין באזכורים לז'אק בקר, להונג קונג או סיאול כדי להיחשף למותחנים חדשים עם נגיעות פואטיות, ריאליזם וזיקוקים. לא רחוק משם, בבייג'ינג, תוכלו לגלות מחדש את רוחו של רוסליני. כל אלה משאירים לעולם הישן באירופה את הרומנטיזם, הפסיכולוגיזם והעליבות הפוסט-ברגמנית של הגזע האנושי נטול האלוהים. לדור החדש של יוצרי הקולנוע מהמזרח הקרוב והרחוק אין פורמה מסוימת, חוקים או מסורות לציית להם והם לעולם אינם חסרים בראיונות ויזואליים. הם יצירתיים, בעלי אנרגיה חסרת גבולות וייחוד. הם יוצאים מתוך גבולות הקולנוע של העבר, אינם יודעים רבות אודותיו וזה בסדר מבחינתם. הם ממציאים אותו מחדש".


ז'קוב הדגיש כי הפסטיבל שם לו כמטרה לסייע בידי יוצרים עצמאיים ויעמיד לרשות המתמודדים בתחרות הרשמית את האפשרות לשדר באתר הרשמי את חמש הדקות הראשונות של כל סרט בכדי לעורר סקרנות בקרב הקהל.

את הפסטיבל יפתח השנה "Up", סרט האנימציה של פיט דוקטר האמריקני מאולפני פיקסאר. סרט הנעילה הוא "קוקו שאנל ואיגור סטרווינסקי" של יאן קונן.

רשימת הסרטים בפסטיבל המלאה "מפוצצת בפוטנציאל".

אין תגובות: