יום שבת, 1 בנובמבר 2008

אתר IMDB חוגג 18


IMDb, התנ"ך האלקטרוני של כל חובב קולנוע, חוגג יום הולדת 18.
הנה נער יומולדת שכל חובב קולנוע צריך לברך: לפני שבועיים חגג אתר האינטרנט IMDb יומולדת 18.

לצופים הוא יכול לענות על השאלה הנצחית "מאיפה השחקן הזה מוכר לי" ולהזכיר ציטוטים בלתי נשכחים שנשכחו, מספק אינפורמציה על תאריכי יציאה, הכנסות בקופות ושמות קשים לאיות.

אז איך הכל התחיל בכלל:

קול נידהאם, מתכנת מחשבים בריטי בן 23 בעל חולשה למסך הגדול, זיווג בין השניים ב-1990 והוסיף למשפחה רשימות שחקנים-גברים, במאים ועוד. את הרשימות תרמו עכברי קולנוע כמוהו: חבר לקבוצת הדיון שאהב תסריטאים, שווייצרי שלקח על עצמו את רשימת המלחינים. הרשימות הלכו ותפחו בקצב מסחרר, ועד סוף 1990 הפך המיזם הצנוע לפרויקט מרשים עם כ-10,000 שמות סרטים וסדרות טלוויזיה. ב-17 באוקטובר באותה שנה, עם הכנסת אפשרויות החיפוש למאגר, נולד התינוק שיהפוך בהמשך ל-IMDb: Internet Movie Database.

היום IMDb הוא אתר הקולנוע הנצפה ביותר ברשת, עם 57 מיליון מבקרים ו-2.5 ביליון כניסות בחודש. הוא מתוחזק על ידי צוות של כמאה עובדים ברחבי העולם, בניהולו של נידהאם. המאגר לא חדל לגדול ולהתפתח לרגע. כעת, למשל, מתמקדים ב-IMDb בלהיט החם של הרשת-תכנים לצפייה מיידית - ובחודש האחרון הועלו לאתר יותר מ-6,000 סרטים ותוכניות טלוויזיה. כמו כן, הועלתה גרסת בטא של האתר בגרמנית, ומי יודע, אולי קרוב היום שבו נזכה גם לגרסה בשפת הקודש.

כמו במיזמי ה"וויקי", מעלתו הגדולה של IMDb היא הזמינות שלו לכל גולש. גם כשהפרויקט התפתח במהירות ודרש משאבים רבים, סירבו מפתחיו למכור אותו לכל משקיע, מתוך החלטה להשאיר אותו נגיש לכול, ובחינם. ג'ף בזוס מאמאזון היה האיש שזכה ב-1998 באמונם של אנשי IMDb, והמאגר הפך לחברת בת של אמאזון, בלי להיבלע בענקית המסחר האלקטרוני.

יתרונו השני של המאגר טמון כמובן בהיקפו האנציקלופדי המרשים. מראשון הבמאים ועד אחרון מחזיקי הבום; מהפרויקט הנרקם של מרטין סקורסזה (על טדי רוזוולט) ועד לסרטו הראשון של רוברט דה נירו (סרט צרפתי מ-1965 שבו הופיע ללא קרדיט) ; מרשימת הסרטים אליהם מתייחס "רעם טרופי" (יותר מ-30) ועד לזוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קארלווי וארי בצ'כיה ב-1996 ("קלרה הקדושה" של ארי פולמן).

אין כמעט פריט מידע בעל ערך שחסר ב-IMDb, ואם יש כזה, אתם מוזמנים להעלות אותו למאגר. שלא כמו הדיונים הערים בוויקיפדיה סביב כל ערך, ל-IMDb אין כל יומרות להציב רף איכותי בפני ערכיו. אם זה נראה כמו סרט ונשמע כמו סרט - זה כנראה שווה אזכור.

במדיניות הליברלית הזאת, גם לסרט מתיחות של יהודה ברקן משנות ה-80 יש מקום. וגר טום קרוז עם איגור, ואנג'לינה ג'ולי עם דנוטה תרבץ.

אין תגובות: